Ziek na eten van blauwe bessen AH? Een schadeclaim kan vruchten afwerpen
Zeker twaalf mensen raakten besmet met hepatitis A na het eten van blauwe bessen van Albert Heijn. Mogelijk zijn dat er zelfs honderden. Het kan een flinke schadeclaim betekenen voor de supermarkt, mits klanten voldoende bewijs hebben.
Dat zegt Mark Visser, advocaat bij Hijink Advocaten, tegen RTL Z. "We hebben een aantal jaren geleden iets soortgelijks meegemaakt met zalm van visfabrikant Foppen", zegt de advocaat.
Toen raakten honderden mensen na het eten van de vis besmet met salmonella, en dat leidde vermoedelijk tot twee doden. Een aantal slachtoffers deed aangifte en velen eisten een schadevergoeding.
"Als je een product koopt, mag je verwachten dat het goed is", zegt Visser. Met andere woorden: je mag verwachten dat je niet ziek wordt van het eten dat je koopt.
Twaalf besmettingen
Gisteren liet Albert Heijn weten alle zakken blauwe bessen van 1 kilogram uit de handel te nemen. Het diepvriesproduct zou 'mogelijk besmet zijn met hepatitis A'. Het ging om zakken met de houdbaarheidsdatum 14 april 2026 en alle data daarvoor.
Inmiddels zijn twaalf mensen besmet geraakt met Hepatitis A na het eten van de bessen. Twee van hen zijn opgenomen in het ziekenhuis. Het RIVM zegt rekening te houden met honderden besmettingen.
Wil je een schadeclaim succesvol indienen, dan moet je kunnen bewijzen dat je het product hebt gekocht en vervolgens besmet bent geraakt. "Wie eist, die bewijst", aldus Visser die adviseert om de bonnen en zakjes te bewaren. Dat je besmet bent geraakt, moet ook zijn vastgesteld door een arts.
Je stelt uiteindelijk Albert Heijn aansprakelijk voor wat je is overkomen en kunt daarvoor een schadeclaim indienen. Dat kun je zelf doen, of bijvoorbeeld via een letselschadeadvocaat.
Claim indienen
Doorgaans neemt de aansprakelijkheidsverzekering van Albert Heijn zo'n claim in behandeling. En die zal controleren of je aan alle eisen voldoet en je bijvoorbeeld aantoonbaar ziek bent geworden door het eten van de bessen.
In dit geval is het volgens Visser aannemelijk dat een claim ook daadwerkelijk leidt tot een vergoeding, maar zal de hoogte sterk verschillen tussen de verschillende gevallen en situaties. "Een bedrag is lastig te noemen", zegt hij. De een wordt bijvoorbeeld zieker dan de ander.
Als eiser zal je heen en weer moeten schakelen met de verzekeraar, en een overzicht moeten maken van de schade die is geleden. Dat gaat van medische kosten zoals pijnstillers en eigen risico, tot gederfde inkomsten. "Voor een ondernemer is dit bijvoorbeeld weer anders dan iemand in loondienst."
Smartengeld
En dan is er ook nog zoiets als smartengeld, ofwel gederfde levensvreugde: door de ziekte kon je geen leuke dingen doen. En ook daar kun je voor worden vergoed. De hoogte hangt ook af van je situatie en van wat rechters in het verleden in vergelijkbare situaties hebben toegekend.
Naar de rechter stappen hoeft in de meeste gevallen niet. De claim en de vergoeding wordt meestal tussen de eiser en het bedrijf onderling geregeld. "We zijn hier niet in Amerika", zegt Visser.
Een date scoren in de supermarkt? Jumbo introduceert 'flirt-uurtje' met beschuit, zo zie je in deze video.