Gaan afbreekbare cups de norm worden?

De Koffiejongens blij met duurzame stap Nespresso

Door Paul le Clercq··Aangepast:
© De KoffiejongensDe Koffiejongens blij met duurzame stap Nespresso
RTL

Het kleine bedrijf De Koffiejongens zegt in advertenties blij te zijn dat multinational Nespresso ook met biologisch afbreekbare koffiecups komt. "Ze vergroten de hele markt en wij kunnen meeprofiteren", zegt mede-oprichter Walter Morriën.

"We zien het als een compliment, dat zij ook de stap zetten naar biologisch afbreekbare koffiecups en daarmee zeggen dat wij al die tijd gelijk hadden", zegt Morriën. De Koffiejongens, dat hij vijf jaar geleden samen met Corné van Drogenbroek oprichtte, maakt al die jaren al koffiecapsules, die niet van aluminium zijn, maar van biologisch afbreekbaar materiaal.

"Deze capsule gaat uiteindelijk de norm worden", denkt Morriën. En nu het grote Nespresso, onderdeel van de Zwitserse voedingsmiddelengigant Nestlé, ook om is, zal het voor De Koffiejongens alleen maar makkelijker worden om te groeien, verwacht hij.

Advertentie waarin De Koffiejongens het grote Nespresso feliciteert.© De Koffiejongens
Advertentie waarin De Koffiejongens het grote Nespresso feliciteert.

Als dank aan Nespresso, dat de potentiële markt groter maakt, plaatste De Koffiejongens in een aantal kranten advertenties: Nespresso gefeliciteerd.

Compost

De koffiecups van de Koffiejongens kun je los bestellen, of je kunt een abonnement nemen. Ze worden via de post bezorgd. Nu zijn de cups nog van mais en suikerriet. "Maar in februari stappen we over naar cellulose, dat composteert nog sneller".

De huidige koffiecups vergaan weliswaar in een paar weken, maar daarvoor moeten ze wel op een industriële composteringsinstallatie liggen, waar ze onder ideale omstandigheden kunnen worden afgebroken. De koffiecups van cellulose kun je ook gewoon in je eigen tuin gooien, legt Morriën uit.

Met Van Drogenbroek kwam hij op het idee voor biologisch afbreekbare koffiecups toen ze aan het brainstormen waren over iets heel anders. Morriën wilde Van Drogenbroek koffie aanbieden en realiseerde zich dat het eigenlijk raar is dat koffiecups van aluminum zijn. Het idee voor De Koffiejongens was geboren.

Elf medewerkers

Ze staken er allebei 10.000 euro in en leenden nog een ton van familie en vrienden. Nog altijd zijn zij de twee grootste aandeelhouders, al hebben sommige medewerkers van De Koffiejongens nu ook aandelen. 

"Heel lang had ik er een baan naast, zodat alle inkomsten weer in het bedrijf konden worden gestoken", zegt Morriën. Ondanks de flinke groei heeft het bedrijf nog altijd een bescheiden omvang.

"We hebben net de elfde medewerker aangenomen, maar het grootste deel is parttimer, voor de klantenservice", aldus Morriën. De omzet is nog geen tien miljoen euro, zegt hij. Het bedrijf maakt volgens hem winst.

Nog altijd stuurt Morriën het bedrijf aan, maar niet lang meer. Hij voelt zich met name ondernemer en nu het bedrijf groeit, wordt gezocht naar een nieuwe directeur, om de volgende groeistap te maken, aldus Morriën

Er zijn inmiddels al 300 cv's binnen, zegt hij. Dus mogelijk zit zijn opvolger ertussen.

'Voldoende groeimogelijkheden'

Nu komt nog bijna alle omzet uit Nederland. Verder is De Koffiejongens nog actief in België, "maar daar komt maar één procent van de omzet vandaan". Morriën ziet nog voldoende groeimogelijkheden. Zo is volgens hem marktaandeel in Nederland pas zo'n drie procent en dat kan volgens hem zeker verdubbelen.

Verder ziet hij kansen in buurlanden. Naast België gaat het dan om Luxemburg, Frankrijk en Duitsland. In dat laatste land worden de koffiecups van De Koffiejongens gevuld.

Dat daar al een partner is, zou het wat makkelijker maken als De Koffiejongens die markt op zou willen, denkt hij.

Goedkoper

Naast het feit dat de koffiecups van De Koffiejongens composteerbaar zijn en de koffie gecertificeerd is met het Rainforest Alliance keurmerk, scheelt het dat de prijs lager is dan die van bijvoorbeeld Nespresso, aldus Morriën.

Hij heeft er vertrouwen in dat het bedrijf fors groter kan worden. "De afgelopen jaren konden we groeien door alles heel efficiënt te doen. Ook maken we maar zes smaken, maar die zijn voor 95 procent van de consumenten voldoende."\

Hij maakt de vergelijking met Ziggo en ING, waar hij eerder werkte: doordat je kleiner bent kun je volgens hem sneller schakelen. "En ik verdien een stuk minder dan George Clooney."

In onderstaande video zie je hoe machtige bedrijven milieuvriendelijke boeren tegenwerken:

Lees meer over
Ondernemers