Beursgang CM.com gaat door, oprichters innen toch nog 7 miljoen
CM.com gaat toch naar de beurs. Het haalt daarmee weliswaar tientallen miljoenen op voor groei, maar wel minder dan in de aanvankelijke beursplannen. Vooral de oprichters kunnen verdienen minder aan de beursgang dan gehoopt.
CM.com, dat voor bedrijven de communicatie verstuurt via sms en WhatsApp, wilde in oktober al naar de beurs. Die plannen werden op het laatste moment afgeblazen omdat de omstandigheden te ongunstig zouden zijn.
Een flinke zak geld van investeringsfonds Dutch Star Companie One (DSCO) bood uitkomst. Eind december werden plannen gesmeed voor een zogenoemde omgekeerde overname.
DSCO, dat wel een notering heeft, steekt 65 miljoen euro in CM.com en fuseert in feite met de sms- en betaaldienst. Als gevolg krijgt CM.com alsnog de gewenste beursnotering, plus geld om schulden af te lossen en groei te financieren.
Minder cashen dan gehoopt
CM.com ontvangt daarnaast nog 15 tot 20 miljoen euro van investeerder Teslin. In totaal haalt het dus tussen de 80 en 85 miljoen euro op. Dat is weliswaar iets minder dan de 100 miljoen die CM.com bij de oorspronkelijke beursplannen wilde ophalen, maar meer dan de 'minstens 50 miljoen euro' waarvan eind december nog sprake was.
De waarde van CM.com wordt geschat op 237 tot 242 miljoen euro.
De oprichters, Jeroen van Glabbeek en Gilbert Gooijers, kunnen voor 7 miljoen euro aan aandelen verkopen. Tot nu toe waren zij de enige aandeelhouders.
Van Glabbeek (de ceo) en Gooijers (operationeel directeur) moeten genoegen nemen met minder dan gehoopt. In het najaar rekenden ze nog op minimaal 7,5 miljoen euro en bij grote vraag zelfs op bijna 30 miljoen euro, die zij samen konden verdelen.
Dutch Star Companies One
Dutch Star Companies One haalde in februari 2018 geld op, maar daarvoor had het nog geen bestemming. Het gaf zichzelf twee jaar de tijd, anders zou het geld worden teruggegeven aan de aandeelhouders.
Woordvoerder David Brilleslijper ontkende eind december dat DSCO haast kreeg, de termijn van twee jaar kon volgens hem immers nog met een half jaar worden verlengd, als er een goede combinatie was gevonden.
Frappant is dat CM.com niet lijkt te voldoen aan de voorwaarden die DSCO had gesteld aan een overnamekandidaat. De investeerder mikte op bepaalde sectoren: industrie, landbouw, maritiem, groothandel, logistiek of 'slimme productie'.
Brilleslijper denkt daar anders over. "Naar ons idee voldoet het wel aan die eis."