CM.com mogelijk via Dutch Star Companies One toch naar de beurs
Investeringsfonds Dutch Star Companies One heeft nog altijd een zak geld en de tijd begon te dringen om dat uit te geven. Tegelijkertijd wilde CM.com geld ophalen, maar een beursgang mislukte in oktober. Nu lijken de twee elkaar te hebben gevonden.
Dutch Star Companies One (DSCO) en CM.com, dat voor bedrijven de communicatie verstuurt via sms en WhatsApp, voeren exclusieve besprekingen. Daartoe zou DSCO minstens 50 miljoen euro stoppen in CM.com. Tegelijkertijd zou CM op deze manier de gewenste beursnotering krijgen.
Dat zou moeten gebeuren via een zogeheten omgekeerde overname, nadat een beursgang van CM.com in oktober mislukte.
CM.com wilde toen circa 100 miljoen euro ophalen via een beursgang. Met die opbrengst wilde het bestaande schulden aflossen en groei financieren. Nadat de beursgang was uitgesteld, ging deze echter uiteindelijk helemaal niet door. De marktomstandigheden zouden te slecht zijn.
Zak geld
De deal zou ook investeringsfonds Dutch Star Companies One helpen. Het zou immers eindelijk een bestemming hebben gevonden voor de zak geld die het begin 2018 ophaalde.
Toen het bedrijf in februari 2018 naar de beurs ging, gaf het zichzelf twee jaar de tijd om daarvoor een bestemming te vinden. Anders zou het geld worden teruggegeven aan de aandeelhouders.
Inmiddels zijn we een jaar en tien maanden verder, maar DSCO had, ondanks het feit dat het bij de beursgang schermde met 150 bedrijven waar het naar keek en een 'short list' van 30 tot 40 bedrijven, tot gisteren, geen gegadigde naar buiten gebracht.
Voldoet CM wel aan de eisen?
Frappant is wel dat CM.com niet lijkt te voldoen aan de eisen die DSCO destijds stelde aan een belegging. Een partij zou een ebitdaresultaat (vóór aftrek van rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie goodwill) moeten hebben van tussen de 25 en 75 miljoen euro. CM.com kwam in het eerste halfjaar niet verder dan 2,9 miljoen euro.
Verder was de eis die DSCO stelde dat een partij een sterke positie moet hebben en in bepaalde sectoren moet zitten: de industrie, landbouw, de maritieme sector, groothandel, logistiek of 'slimme' productie. CM.com verstuurt echter voor bedrijven de communicatie via sms en WhatsApp. Dat lijkt niet op één van die sectoren.
'Geen haast met geld uitgeven'
"Naar ons idee voldoet het wel aan die eis", zegt woordvoerder David Brilleslijper van DSCO. "Je kunt CM.com zien als een logistiek platform waarop bedrijven handelen." Hij denkt dat de 'nieuwe businesscombinatie' goed is voor de aandeelhouders van DSCO.
Brilleslijper ontkent dat DSCO haast kreeg, omdat de datum van twee jaar na de beursgang nadert. De termijn van twee jaar kan nog met een half jaar worden verlengd, als er een goed combinatie is gevonden, zegt hij.
15 tot 33 procent minder waard
De financiële injectie van 50 miljoen euro die CM.com nu mogelijk krijgt is slechts de helft van het bedrag dat het twee maanden terug nog wilde ophalen.
Destijds werd de beurswaarde van CM.com, na de beursgang, geschat op tussen 287,5 miljoen en 337,5 miljoen euro. Nu is dat nog maar ten minste 210 miljoen euro, uitgaande van een injectie van 50 miljoen euro.
In twee maanden tijd is CM.com dus blijkbaar tussen de 15 en 33 procent, oftewel 27,5 miljoen tot 77,5 miljoen euro minder waar geworden.
Lagere prijs vs beursnotering
Woordvoerder Uneke Dekkers van CM.com zegt dat als er bij de mogelijkheid om nu gegarandeerd kapitaal op te halen én gegarandeerd toegang te krijgen tot de kapitaalmarkt, om wellicht later meer kapitaal op te halen, een lagere prijs hoort dat 'misschien niet zo'n issue' is.
CM had in oktober een eigen vermogen van nog slechts 7,6 miljoen euro, dat was maar 12,8 procent van het balanstotaal van 59,4 miljoen euro.