Provincie Utrecht

Paarse middenstreep op 60-weg, mag dat? 'Onbezonnen actie'

Door Sammie Druppers··Aangepast:
© Caspar Huurdeman FotografiePaarse middenstreep op 60-weg, mag dat? 'Onbezonnen actie'
RTL

De groene middenstreep op de weg is alom bekend, maar de provincie Utrecht brengt nu ook paarse strepen aan. Onder meer op de provinciale weg tussen Baarn en Hilversum. Door de paarse streep moet duidelijk worden dat de maximumsnelheid niet langer 80 kilometer per uur is, maar 60. Niet iedereen vindt het een slim idee. "Je maakt het alleen maar ingewikkelder", zegt verkeersdeskundige Ruud Hornman.

De wijzigingen worden doorgevoerd op zogeheten gebiedsontsluitingswegen, dat zijn wegen die plaatsen met elkaar verbinden. Op die wegen mag je vaak 80 kilometer per uur rijden, maar er blijkt behoefte aan een lagere maximumsnelheid. "Dat is om de verkeersveiligheid te verbeteren, maar ook zodat er bijvoorbeeld minder lawaai is in de omgeving", vertelt Bastiaan Pigge van CROW, het kennisplatform voor verkeer en vervoer.  

Boom lijkt verkeersbord op te eten: hoe kan dat?
Lees ook

Boom lijkt verkeersbord op te eten: hoe kan dat?

Enkele provincies hebben bij CROW aangeklopt om hulp te krijgen bij een snelheidsverlaging en hoe ze die eenduidig kunnen aangeven. "Dat is om te voorkomen dat iedereen het op een eigen manier gaat doen."

Voortouw nemen

Eén van die provincies is Utrecht, zij nemen nu zelf het voortouw. "We hebben in afstemming met CROW en alle provincies besloten om deze weginrichting toe te passen en te monitoren wat de effecten hiervan zijn", zo laat de Utrechtse gedeputeerde Mobiliteit, André van Schie, weten. "We kunnen op die manier zien wat werkt bij de weggebruikers en wat niet, en dit later vertalen naar echt beleid."

Aan het project ging veel voorbereiding vooraf. De provincie kwam tot de conclusie dat dit de beste optie is. "Kleuren worden vaak gebruikt om iets aan te geven." Denk aan een groene streep op sommige 100-wegen. "Paars was nog niet in gebruik in het verkeer. Een bijkomend voordeel is dat het een kleur is die voor vrijwel iedereen op dezelfde manier waarneembaar is, ook voor mensen die kleurenblind zijn."

Nieuw is het idee overigens niet, zegt Van Schie. "Dit onderwerp staat al meer dan tien jaar op de agenda van CROW en de provincies. In overleg hebben we besloten om dit nu toe te passen en de effecten ervan te monitoren."

'Onbezonnen en ondoordacht'

Niet iedereen is over de middenstreep te spreken. Zo vindt verkeersdeskundige Ruud Hornman het niet slim. "Het staat de provincie vrij om te schilderen wat ze goed acht, maar ik vind dit een onbezonnen en ondoordachte actie waarbij ik me afvraag wat je ermee wint", zegt hij. "Sommige mensen weten met de bestaande belijning al niet dat ze 60 mogen. Hiermee maak je het alleen maar ingewikkelder."

Hornman gaat verder: "Op verbindingswegen willen we graag herkenbare en uniforme belijning hebben. In Utrecht wijken ze daarvan af. Dat is leuk als er alleen maar Utrechters van die weg gebruikmaken, maar elke Nederlander kan provinciale wegen gebruiken."   

Wel toegestaan

Toch mag het wel, vertelt Pigge. "Er staat nergens in de wet dat het specifiek verboden of toegestaan is." Hij is wel van mening dat herkenbaarheid een belangrijk punt is. "Je wil duidelijk maken dat er een andere snelheid van je verwacht wordt, ongeacht of dat met gekleurde lijnen of op een andere wijze gebeurt."

Ondanks de mogelijke verwarring van de nieuwe markeringen, vindt Pigge het een interessant experiment. "Het is nu belangrijk om te onderzoeken of en op welke manier weggebruikers hun gedrag aanpassen door deze maatregel. Dat levert interessante input op voor de vervolgonderzoeken."

Lees meer over
VerkeerVerkeersveiligheidEditie NL Link in bioUtrecht