Dit is waarom de FM-frequentie zo waardevol is voor radiozenders
Radioluisteraars opgelet: vanaf morgen vindt er een grote stoelendans plaats van FM-frequenties. In juli zijn de FM-radiofrequenties opnieuw geveild en daardoor verdwijnen er zenders, komen er nieuwe bij en veranderen sommige zenders van frequentie. Maar waarom is die FM-frequentie zo belangrijk?
"Onze grootste verandering is dat we niet meer in heel Nederland via FM te beluisteren zijn", zegt Anoûl Hendriks, radio-dj bij SLAM! De veiling van de 9 felbegeerde FM-frequenties voor commerciële radiostations, is niet in het voordeel van de zender uitgepakt. De hoogste bieders gingen ermee vandoor.
Met de veiling van de schaarse FM-frequenties zijn miljoenen euro's gemoeid en dat is niet zonder reden. "Er luisteren nog steeds gruwelijk veel mensen naar de radio", vervolgt Hendriks. "Daarom is FM heel interessant voor adverteerders."
Het verlies van de landelijke FM-dekking, betekent voor SLAM! dat er per 1 september het een en ander gaat veranderen. In de Randstad wisselt de zender van frequentie en in de rest van het land is ze alleen nog digitaal te beluisteren. Dat kan via het internet of DAB+, een vorm van digitale radio die in steeds meer nieuwere auto's beschikbaar is.
Maar de in meeste auto's zit nog altijd een FM-radio. "Die FM is nog steeds het makkelijkst om het gros van je luisteraar binnen te slepen", vertelt Ron Vergouwen van de podcast Dit Was De Radio. "Die luisteraars zijn belangrijk voor adverteerders en met een FM-frequentie krijg je dus meer luisteraars. Je wordt interessanter voor adverteerders en kunt zo meer geld verdienen."
Teruglopende advertentie-inkomsten
De podcastmaker verwacht dan ook ingrijpende gevolgen voor de zenders die de landelijke dekking verliezen. "Je programma kan nog zo goed zijn, maar je bereik is gewoon kleiner als je geen FM-frequentie hebt."
Teruglopende advertentie-inkomsten betekent immers ook dat er vroeg of laat gesnoeid moet worden in de budgetten. "Dat zou kunnen betekenen dat er minder programma's op een zender uitgezonden gaan worden en dat er meer non-stop muziek te horen gaat zijn, want dat is goedkoper."
"Bij SLAM! zit nu het grootste gedeelte van de dag een dj", gaat Vergouwen verder. "Dat wordt straks misschien non-stop muziek. En Sublime had toch al niet zoveel luisteraars. Ik verwacht dat zij het nog zwaar kan gaan krijgen."
Overgangsfase FM naar digitaal
Maar voor de zenders die op digitale radio zijn aangewezen is er toch nog een klein lichtpuntje. Volgens Vergouwen is er sprake van een overgangsfase. "Wij waren gewend om naar de FM te luisteren maar als jongeren al naar radio luisteren, doen ze dat via het internet. En de overheid probeert daar nu dab+ tussen te schuiven."
Ook Hendriks, van SLAM! is optimistisch. "Ik weet zeker dat een hoop SLAM!-luisteraars ons gaan zoeken als ze ons even niet meer kunnen vinden", zegt de radio-dj. De zender heeft de luisteraars met de campagne 'SLAM! Forever' al een tijdje voorbereid op de overgang naar digitaal.
"FM is een manier die al jaren beschikbaar is in Nederland en de winnaars varen nog mee op een zinkend schip. Als zij dat willen, is dat prima", aldus Hendriks.