Zonder webshop

Rode opmars tussen blauw en gele concurrentie: regiosupermarkt Vomar groeit harder dan de rest

Door Paul le Clercq··Aangepast:
© ANPRode opmars tussen blauw en gele concurrentie: regiosupermarkt Vomar groeit harder dan de rest
RTL

Als een van de weinige regionale supermarktketens die Nederland nog rijk is, houdt het rood van Vomar zich dapper staande tussen de grote blauwe en gele concurrentie. Het bedrijf opent binnenkort de 104de vestiging. Wat is het geheim achter het succes? RTL Z sprak met directeur Jim Zwanenburg.

Voordat hij in april vorig jaar tot directeur werd benoemd, was hij al jaren financieel directeur bij het bedrijf. Met zijn benoeming als topman kwam er voor het eerst in 20 jaar weer een lid van de oprichtersfamilie aan het roer. Zijn vader en opa richtten in 1968 Vomar op, wat staat voor Voordeelmarkt. 

Inmiddels is het een van de snelstgroeiende supermarktketens van de afgelopen jaren. Acht jaar geleden waren er nog maar 64 Vomars. 

Regionaal sterk

Vomar vind je vooral in Noord-Holland en Flevoland, en verder in Zuid-Holland, Utrecht en Gelderland. Cijfers over het marktaandeel zijn de afgelopen jaren niet bekendgemaakt, maar afgaande op de omzet over 2023 ligt het op ruim 2 procent. Over heel Nederland bezien lijkt dat niet veel: Albert Heijn zit op bijna 38 procent.

© RTL Z

Maar waar Vomar zit, daar kun je bijna niet om de keten heen. In een aantal, ook grote, plaatsen heeft het meer winkels dan bijvoorbeeld Jumbo, Plus, Lidl, Dirk of Aldi. Dat geldt voor onder meer Almere, Haarlem en Zaanstad, maar ook voor Heerhugowaard, Amstelveen, Beverwijk of Uithoorn.

Geen webshop

De keten doet dat zonder webshop, al is dat wel geprobeerd. "Maar we kwamen tot de conclusie dat het met onze prijzen die we als discounter rekenen heel moeilijk is om geld te verdienen met online bestellen", aldus Zwanenburg. "Als je dat dan toch wil, dan gaat het uiteindelijk ten koste van je prijzen in je winkel. Want ergens moet je dat terugverdienen."

Uiteindelijk kun je zo een deel van de consumenten kwijtraken, denkt Dirk Mulder, supermarktexpert van ING. "Maar anderzijds heb je geen aanloopverliezen van online bestellen. Dat geld kun je steken in lage prijzen en je winkels." Mulder denkt dat bij supermarkten het aandeel van online bestellen zal groeien van nu 6-7 procent naar zo'n 15 procent. "Dan blijft er nog 85 procent van de totale markt over."

Prijsvechter

Ondanks het feit dat Vomar geen online supermarkt heeft, wist het de laatste tijd zoals gezegd harder te groeien dan de markt als geheel. "De radicale keuze, een aantal jaren geleden, voor het discountsegment heeft zeker geholpen bij de groei van de afgelopen jaren", zegt Zwanenburg.

Er liggen nu minder verschillende producten in de winkel, maar de dagelijkse boodschappen kun je wel bij Vomar vinden, zegt hij. Daarbij zit Vomar nu meer op het prijsniveau van Dirk, Aldi en Lidl.

Schaalgrootte wordt steeds belangrijker, denkt Zwanenburg. Hij verwijst naar wat er is gebeurd bij de regionale ketens Deen en Jan Linders. Deze familiebedrijven zagen geen brood in de grote investeringen die noodzakelijk waren om verder te kunnen. Het gevolg is dat ze niet meer op eigen benen staan. 

De winkels van het Noord-Hollandse Deen werden overgenomen door Albert Heijn, Vomar en Dekamarkt, een andere regionale supermarktketen. Jan Linders, dat vooral actief was in Limburg en Noord-Brabant, werd franchisenemer van Albert Heijn. Zwanenburg wil wel zelfstandig blijven.

Groei

Maar groeien is nog niet zo makkelijk. Die haal je vooral door meer klanten in je bestaande winkels te krijgen, die ook wat meer kopen, legt Zwanenburg uit. Verder opent Vomar elk jaar zelf één tot twee winkels. 

Dat is te danken aan de samenwerking met vastgoedontwikkelaar Hoorne Vastgoed, dat ook eigendom van de familie Zwanenburg is. Als er ruimte is voor een supermarkt in een vastgoedproject, krijgt Vomar voorrang. 

Klanten bij de kassa in een Vomar.© Vomar
Klanten bij de kassa in een Vomar.

Je kunt ook groeien door overnames, maar dat hangt af van de mogelijkheden die zich voordoen, aldus Zwanenburg. De mogelijkheid om 23 winkels van Deen over te nemen was destijds een buitenkansje. De afgelopen tijd nam Vomar een aantal winkels over van Plus, dat middenin de fusie met Coop zit. Zo kocht Vomar vier winkels van Plus en één van Coop in de Zaanstreek. Ook zijn Coopwinkels in Amsterdam en Amstelveen gekocht.

Bestaand marktgebied

Voorlopig blijft Vomar actief in het huidige werkgebied, ruwweg op anderhalf uur rijden van het distributiecentrum in Alkmaar, legt Zwanenburg uit. Daarmee kun je overigens een flink deel van Nederland bestrijken. Nu zijn de winkels in het gebied van Den Helder naar Flevoland, tot aan Noordwijk en Harderwijk.

Iets verder kan ook wel, zegt Zwanenburg, maar niet te ver van de bestaande winkels. Klanten moeten ook weten waar je voor staat. Dat lukt beter binnen het bestaande marktgebied. En een vrachtwagen naar één winkel aan de andere kant van het land sturen is duur.

Andere familiebedrijven

Zwanenburg staat open voor 'kansen die zich voordoen', maar er worden nu geen gesprekken met andere ketens gevoerd, zegt hij.

Er is een aantal andere regionale supermarkten dat nog zelfstandig is. Dekamarkt overlapt deels met Vomar, het werkgebied van Hoogvliet sluit direct aan op dat van Vomar.

Uiteindelijk zijn overnames of fusies nodig om investeringen in distributiecentra en duurzaamheid te kunnen doen, denkt Mulder. "Maar het hangt van de bereidheid van families die eigenaar zijn van regionale ketens af of fusies of overnames ook kunnen gebeuren", aldus Mulder.

Financieel sterk

Mocht het nodig zijn dan kan Vomar prima naar de bank voor een lening. Het bedrijf had eind 2023 (het laatste jaar waarover Vomar cijfers deponeerde) geen langlopende schulden. "We zijn een gezond bedrijf", erkent Zwanenburg. "Als zich mogelijkheden zich voordoen in de markt dan zullen we er zeker naar kijken."

Vomar heeft ook de managementcapaciteiten om overnames te verwerken, zegt hij. "Dat hebben we een paar jaar geleden bewezen toen we een aantal Deen-winkels overnamen. Nu doen we het weer op een wat kleinere schaal", verwijst hij naar de overnames van winkels van Plus en Coop. 

In onderstaande video leggen we je aan de hand van de prijs van een frikandel uit hoe hard de prijzen in de snackbar zijn gestegen. 

Lees meer over
Jim ZwanenburgDirk MulderVomarSupermarktDetailhandelRetail