Overstappen loont

Huishoudens die zitten te slapen betalen meer voor trager internet

Door Michaël Niewold··Aangepast:
© ANP / Hollandse Hoogte / Richard BrockenHuishoudens die zitten te slapen betalen meer voor trager internet
RTL

Hoe trager, hoe duurder. Gek genoeg is dat voor heel veel huishoudens het geval als het gaat om hun internetabonnement. Er iets aan doen is overigens heel simpel: gewoon een nieuw contract afsluiten. En daar moeten aanbieders een actievere rol bij spelen.

Bij toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) komen signalen binnen dat dit lang niet altijd (goed genoeg) gebeurt, vertelt bestuurslid Manon Leijten naar aanleiding van het jaarlijkse onderzoek naar de telecomsector in ons land. 

Over het algemeen zijn mensen best tevreden over hun telecomabonnement, blijkt uit het onderzoek. De grootste ontevredenheid gaat over de prijs-kwaliteitverhouding en de moeite die het kost om een abo op te zeggen.

Overstappen loont

Dat laatste speelt wellicht een rol bij het eerste. Want overstappen is dé manier om minder te betalen, stelt de ACM. Het zijn namelijk vooral 'slapende' consumenten die recht van spreken hebben als ze klagen over de prijs-kwaliteitverhouding, blijkt uit het onderzoek.

En dat zijn er veel. Bijna vier van de vijf consumenten blijft zitten terwijl hun contract al voorbij is, blijkt uit een analyse van facturen door de ACM. Dit zijn passieve of slapende contracten, in het jargon van de toezichthouder.

YouTube schroeft prijzen abonnement fors op: 'Schrok me dood'
Lees ook

YouTube schroeft prijzen abonnement fors op: 'Schrok me dood'

"Dan profiteer je niet meer van kortingen of acties", aldus Leijten. "Het loont dus echt de moeite om je contract te vernieuwen bij je eigen aanbieder of bij een andere aanbieder." Daarmee kun je serieus besparen, blijkt uit het onderzoek. "Het kan wel 250 euro per jaar schelen", vertelt Leijten.

Bij vast internet draait het allemaal om de snelheid waarmee je Videoland kunt streamen of dit artikel kunt lezen. En wat je daarvoor maandelijks aan je provider overmaakt.

Sneller internet

Van provider veranderen scheelt geld, want in drie jaar tijd kan er veel veranderen. Zoals de snelheid van internet. En zo kan het dat het goedkoopste abonnement van drie jaar geleden met een toentertijd acceptabele 100 mega bits per seconde (Mbps) inmiddels duurder is dan een abo met een snelheid van tussen de 250 - en 749 Mbps.

De concurrentie is ook fel. Om nieuwe klanten te lokken, krijgen zij een lager tarief voorgeschoteld dan bestaande klanten. Voor een abo van max 100 Mbps bijvoorbeeld. Tussen het reguliere tarief en dat uit de aanbieding zitten verschillen van 7 tot wel 20 euro per maand. Op jaarbasis scheelt dat al snel tientallen tot honderden euro's.

En hoe sneller het abonnement, hoe groter de verschillen tussen reguliere prijs en de aanbieding. En heel opmerkelijk: de prijs uit de aanbieding voor een relatief snel abonnement, ligt regelmatig onder de vaste prijs voor een trager abonnement. Zie ook het overzicht hieronder.

De grote aanbieders zijn: Budget, Delta (inclusief Caiway), KPN (en Solcon), Online, Odido, VodafoneZiggo en Youfone.© ACM / RTL Z
De grote aanbieders zijn: Budget, Delta (inclusief Caiway), KPN (en Solcon), Online, Odido, VodafoneZiggo en Youfone.

Bijna twee derde van de Nederlandse huishoudens heeft al drie jaar dezelfde provider voor internet. Vooral klanten van ZiggoVodafone zijn erg trouw, blijkt uit een recent onderzoek van Telecompaper. Ook KPN-klanten zijn honkvast.

Twee grote spelers

Deze twee bedrijven hebben ieder tussen de 35 en 40 procent van de markt van vast internet in handen. Odido - het voormalige T Mobile - heeft 10 à 15 procent marktaandeel, Delta tussen de 5 en 10 procent. De overige providers hebben minder samen minder dan 5 procent.

Dat twee bedrijven de dienst uitmaken, heeft te maken met de bundeling van diensten. Dual of triple play genaamd. Mensen die zowel tv als vast internet en mobiele telefonie van één provider nemen, in ruil voor korting ten opzichte van wat je kwijt zou zijn als je alle diensten los neemt.

Dat er zo weinig mensen overstappen wordt niet alleen veroorzaakt door luiheid of een gebrek aan kennis bij consumenten, benadrukt de toezichthouder. "Telecomaanbieders zijn verplicht hun consumenten tijdig en actief te informeren als hun contract bijna afloopt", legt zij uit. "En ze ook actief te informeren over de voordeligste tarieven."

Onderzoek toezichthouder

 De toezichthouder gaat streng naar kijken of dit goed gebeurt. En met de sector in gesprek om verstappen soepeler te laten verlopen. Bedrijven zijn verplicht om dit te ondersteunen, maar doen dit niet goed genoeg, aldus Leijten.

De ACM gaat onderzoeken of de prijzen die voor de goedkoopste abonnementen gelden niet te hoog zijn in vergelijking met wat er geleverd wordt. Toegang tot internet is belangrijk om mee te doen in de samenleving. "En moet dus voor iedereen betaalbaar blijven", aldus Leijten.

Goed nieuws: we hebben wel een supersnel internetknooppunt in Amsterdam, om de groei van internetverkeer bij te kunnen houden. We namen er in 2022 een kijkje. 

Lees meer over
Autoriteit Consument en MarktInternetAbonnement