Ultimatum piloten aan KLM: meer geld, anders geen zomerdienstregeling
Het worden spannende weken voor KLM. De vliegmaatschappij wil voor het einde van dit jaar afspraken maken met haar piloten om de zomerdienstregeling voor 2025 te redden. Maar zolang KLM niet instemt met de eisen die de piloten stellen, lukt dit niet.
KLM onderhandelt al langer met piloten over wat de 'crewsterkte' heet. Twee jaar geleden maakten gesprekken daarover nog onderdeel uit van de cao-onderhandelingen. Dit jaar zijn ze daarvan losgekoppeld.
KLM worstelt met de crewsterkte, omdat er relatief veel vliegers moeten worden omgeschoold om te kunnen vliegen in de nieuwe toestellen die KLM in gebruik neemt. In 2024, 2025 en 2026 gaat het om zo'n 1.000 vliegers per jaar, op een bezetting van in totaal 3500.
Zware wissel
Dit trekt een zware wissel op de productiviteit van KLM en volgens de piloten is dat de schuld van de directie van de luchtvaartmaatschappij. Die zou de trainingstrein tijdens de coronacrisis veel te lang hebben laten stilstaan, en veel te laat weer hebben laten vertrekken.
Dit standpunt is niet van tafel, al is de vakbond van de vliegers inmiddels wel bereid om maatregelen te accepteren die voor de vliegers pijnlijk en ingrijpend zouden zijn, stellen bronnen met kennis van zaken.
Toestellen met bemanning inhuren
Zo zou KLM vaker toestellen met bemanning van buiten het bedrijf in mogen huren voor vluchten binnen Europa. Dit gaat ten koste van de werkgelegenheid van het eigen personeel. Maar de pilotenbond realiseert zich dat KLM de historische rechten op deze vluchten kwijtraakt, als ze niet worden uitgevoerd, en dan is de vliegmaatschappij verder van huis. Dan kun je ze namelijk niet snel opnieuw uitvoeren en dreigt permanente krimp van KLM.
De pilotenbond heeft volgens de bronnen een uitgebreid maatregelenpakket voorgesteld dat KLM in staat zou moeten stellen om de zomerdienstregeling van 2025 zonder beperkingen uit te voeren. Het is een eindbod, want onderhandelen wil de bond niet meer. Als KLM het pakket niet omarmt, riskeert de maatschappij dat de gewenste zomerdienstregeling onuitvoerbaar is, met alle gevolgen van dien.
In ruil voor de offers die de piloten naar eigen zeggen brengen, willen ze fors gecompenseerd worden. Het gaat daarbij onder meer om een eenmalige uitkering van 10 miljoen euro in november 2025 aan alle vliegers, naar rato van hun salaris.
Voor specifieke groepen vliegers wordt om nog eens 4 miljoen euro gevraagd, waarvan een deel dit en een deel volgend jaar wordt uitgekeerd. Daarnaast willen de piloten van een tijdelijke regeling, die het mogelijk maakt om privé voordelig mee te vliegen, een definitieve regeling maken. Eerder zorgde deze regeling nog voor scheve ogen bij grond- en cabinepersoneel.
Hiermee heeft KLM volgens de vliegers een sleutel in handen om de gewenste dienstregeling 2025 uit te kunnen voeren. De directie hoeft die alleen maar even om te draaien, en de spreekwoordelijke deur gaat van het slot. Doet de directie dat niet, dan is het haar keuze om de dienstregeling niet te redden.
Nog geen overeenstemming
KLM laat in een reactie weten 'de afgelopen tijd constructieve gesprekken te hebben gevoerd' met de vakbond van de piloten over de crewsterkteproblemen en 'inhoudelijk grotendeels op één lijn te zitten'.
Er is alleen nog geen overeenstemming over de compensatie voor deze bijdrage. De luchtvaartmaatschappij zegt verder 'grote waardering te hebben voor de bijdrage die de piloten willen leveren aan het oplossen van dit tekort'.