Voor 3500 euro een versleten festivalbandje kopen? 'Ze willen ophef creëren'
Het is vaste prik bij een festival: een bandje om je pols als toegangsbewijs. Voor sommige bezoekers is dit een pluspunt, zij dragen het weken erna nog als een trofee aan hun arm, voor anderen is het een onhandige bijkomstigheid. Nu worden zulke versleten bandjes ook verkocht door het merk Balenciaga, voor maar liefst 3500 euro. "Het is op de rand van acceptabel."
Luxe modemerk Balenciaga presenteerde de 'raver used bracelet' afgelopen week in Parijs. De armband lijkt op een festivalbandje dat al voor langere tijd om je pols zit, met een 'versleten' uitstraling. De 'nieuwe' variant wordt ook verkocht, deze is 4500 euro.
Het bandje zorgt voor ophef online. Instagramaccount 'Culted' plaatste afbeeldingen van de verschillende bandjes en in de reacties voert verbazing de boventoon. 'Waarom ga je dan niet gewoon naar een festival?', vraagt iemand zich af. Anderen noemen de bandjes 'dure troep', 'onacceptabel' en stellen dat 'de wereld een beetje gek is geworden'.
Meer dan 3000 euro lijkt ook nogal prijzig voor een bandje dat bijna uit elkaar valt. Hoe kijken experts daarnaar? "De prijs staat in dit geval volledig los van wat het is", zegt Hugo van den Hurk, reclamestrateeg bij Everybody Loves Penguins. "Mensen kopen het vanwege de uitstraling, het komt exclusief en duur over. Ook speelt het in op een statusbehoefte. Mensen die vermogend zijn kunnen dat zo aan de rest van de wereld laten zien."
Provoceren en shockeren
Die verbazing over de prijs voor een 'versleten' artikel, is dan ook precies de bedoeling, vertelt Van den Hurk. "Zij zoeken altijd die 'edge' op, ook in hun advertenties." En wat is dan die edge? Denk aan een reclamecampagne waar kinderen werden afgebeeld met knuffels in SM-outfits, en schoenen die zo versleten zijn dat het eigenlijk niet meer normaal is, zegt Van den Hurk.
"Het is op de rand van acceptabel. Vaak ontstaat er ophef, maar dat willen ze ook." Draag je vervolgens kleding of accessoires van het merk, dan presenteer je jezelf als 'rebel' en 'talk of the town'. "Uiteindelijk is het voor de happy few, en voor de nieuwe generatie. Het is voor hen zo 'cool' dat het het geld waard is."
Versleten festivalbandjes
Het versleten bandje doet denken aan jongeren die festivalbandjes dragen tijdens en na het bezoeken van een festival. De versleten 'look' van het bandje komt bij hen vooral door meerdere dagen feesten, en als ze het nog weken blijven dragen, door het verstrijken van de tijd.
Maar waarom niet gewoon een 'normaal', en goedkoper festivalbandje? De Balenciaga-variant is professioneel 'versleten' gemaakt. Er zit een dag werk in, is op de website van het merk te lezen, en kan alleen gekocht worden op aanvraag. De merknaam 'Balenciaga' staat op het bandje geborduurd op de plek waar je normaal gesproken 'Lowlands' of 'Pinkpop' ziet staan.
Eigenlijk kun je het zien als een symbool, vertelt José Teunissen, directeur van modeschool Amsterdam Fashion Institute (AMFI). "Door het dragen van een merk wordt een soort community gevormd." Doordat de merknaam duidelijk zichtbaar is, laat je zien dat je bij die community hoort van mensen die ook dat merk dragen. "En alles kan daaronder vallen." Dus ook festivalbandjes.
Alledaagse artikelen
Een product zoals het festivalbandje, dat eigenlijk best 'alledaags' is, komt niet uit de lucht vallen. Balenciaga doet dit al langer, zo maakten ze eerder al versleten schoenen én een boodschappentasje.
Dure merken doen flink hun best om aansluiting te vinden bij jongeren, legt Teunissen uit. Oude en klassieke merken, zoals Chanel, spreekt hen minder aan, want jongeren vinden andere dingen tegenwoordig belangrijker als een vorm van luxe. "Het gaat minder om een dure handtas of leren schoenen, en sneller om een paar sneakers." Goedkope, en veel 'normalere' dingen die jongeren leuk vinden, worden daarom geadopteerd door luxueuze merken als Balenciaga, zien de experts.