Genoeg van dating-apps

Jongeren flirten massaal in Spaanse supermarkt: een ananas betekent 'ik wil'

Door Richard Hogenkamp··Aangepast:
© Richard HogenkampJongeren flirten massaal in Spaanse supermarkt: een ananas betekent 'ik wil'
RTL

De supermarkt is plotseling dé plek om een date te vinden, althans in Spanje. Flirten is terug, ouderwets met oogcontact en zenuwen in je buik. Om te weten of een ander wel van dat flirten gediend is, is er een hulpmiddel. Een ananas in je mandje betekent: flirten met mij mag. Het is zo'n succes dat in een aantal supermarkten chaos uitbrak. Correspondent Richard Hogenkamp ging kijken in zijn supermarkt in Madrid.

De terugkeer van het flirten is te danken aan actrice Vivy Lin uit Málaga. Een week geleden postte zij een TikTok-video waarin ze zei te hebben gehoord dat de supermarkt tussen 7 en 8 's avonds de beste plek is om een date te vinden. Omdat ze zich afvroeg hoe mensen elkaar duidelijk maken dat ze ervoor open staan om verleid te worden, bedacht ze een codetaal via de ananas.

Op z'n kop in het mandje

Wie die op z'n kop in zijn of haar mandje zet, is wel in voor een flirt. Omdat Lin haar video opnam in een vestiging van Mercadona, de grootste supermarktketen van Spanje, is dat de plek waar heel single Spanje nu heen gaat voor een flirt.

De ananassen doen het goed in Spanje deze dagen.
De ananassen doen het goed in Spanje deze dagen.

In het Mercadona-filiaal in het centrum van Madrid is het al avonden achtereen extra druk, ziet RTL-correspondent Richard Hogenkamp. Voldoende ananassen voor iedereen zijn er niet, maar klanten zijn creatief. Ananassap werkt natuurlijk ook. Op de eerste verdieping draalt een tiener in sportkleding extra lang bij het koelvak. Als een paar minuten later een meisje aan komt en zij naar verse ananassap grijpt, is het ijs gebroken. "We gaan buiten in de zon samen een glas drinken." En weg zijn ze.

Gestresste medewerkers

De drie bewakers willen het liever niet hebben over al dat extra bezoek. Ze lopen zichtbaar gespannen rond. De afgelopen avonden hingen in verschillende Mercadona-vestigingen in Madrid groepen tieners rond, die niets kochten maar bewakers wel het zicht ontnamen op de schappen. 

In een filiaal in Bilbao werd de politie erbij geroepen om de rust terug te brengen. Sommige vakkenvullers trekken de nieuwe trend slecht. Op sociale media gaat een video rond van een medewerker die net voor zeven uur al het fruit in dozen stopt en de opslagruimte induwt.

Wie echt een ananas wil, om te eten, heeft geluk als ze er nog zijn.© Richard Hogenkamp
Wie echt een ananas wil, om te eten, heeft geluk als ze er nog zijn.

Vivy Lin wordt bedolven onder verzoeken van media en sprak tot nu toe maar met een paar journalisten. Tegen de krant ABC zegt ze verrast te zijn. ''Ik ben 25 jaar actrice, al die jaren zoeken en proberen wat werkt. En nu dit allemaal in een week.'' Haar TikTok-video is inmiddels meer dan 50 miljoen keer bekeken.

Gen Z gebruikt minder dating-apps

Blijkbaar raakte de actrice een snaar, en op het juiste moment. Gen Z, de generatie geboren tussen 1997 en 2012 gebruikt minder dating-apps dan de groep die voor '97 werd geboren. 

De bereidheid te betalen voor dating-app is laag bij Gen Z. 's Werelds grootste dating app, Tinder, verloor onder meer daardoor sinds 2020 in de VS al 16 procent van zijn gebruikers.

Onderstaande post gaat over de vraag: is er al gezoend of niet?

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

Hoe het succespercentage van apps en de Spaanse supermarkt zich met elkaar verhouden, niemand die het weet. Spanjaarden die op hun sociale media postten over hun supermarktdates, vinden het erg pril om al van alles te zeggen over hoe hun net verworven liefde zich ontwikkelt.

Date met de jongen van de kassa

Een uitzondering is Jota Whites uit Madrid, die niet eens naar de groente- en fruitafdeling hoefde voor zijn date. Toen hij de supermarkt binnenliep en aan de jongen achter de kassa vroeg waar hij moest zijn voor het flirten, vroeg de kassamedewerker of Jota om acht uur bij de uitgang op hem wilde wachten.

Sindsdien zijn beide mannen uit eten geweest en werd er gezoend. "Ik heb het flirten in de supermarkt niet eens gehaald, maar toch ben ik blij met de ananas-trend. Zonder had ik de jongen achter de kassa nooit durven aanspreken."

Lees meer over
Link in bio