Verkeersboetes vanaf vandaag wéér omhoog: bellen achter stuur 420 euro
Het is 1 maart en dat betekent niet alleen dat we belastingaangifte kunnen doen, maar ook dat de verkeersboetes omhoog gaan. Zoals aangekondigd door minister Dilan Yeşilgöz (Justitie & Veiligheid), worden die 10 procent duurder. Deskundigen vinden dat de maatregel daarmee zijn doel voorbijschiet: "Dit draagt alleen bij aan de schatkist."
De Tweede Kamer is erop tegen, het Openbaar Ministerie (OM) pleitte juist voor lagere boetes, en ook de Raad van State is kritisch, maar toch zette Yeşilgöz door.
Na navraag van RTL Nieuws bij het ministerie laat een woordvoerder weten: "De minister wilde dit liever ook niet, maar de keuze is gemaakt om te voorkomen dat elders op de begroting van het ministerie zou moeten worden bezuinigd, zoals bij de politie of het OM."
De verhoging bestaat voor 5,7 procent uit een inflatiecorrectie, maar de overige 4,3 procent is dat niet. Ook in 2023 werden de boetes al verhoogd. Toen met ruim 8 procent, dat was vanwege de inflatie.
Melkkoe
Maar boetes gebruiken om gaten in de begroting te dichten is precies niet de bedoeling, vindt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. "We willen met zijn allen de verkeersveiligheid verhogen. Maar deze maatregel om boetes te verhogen draagt daar niet aan bij. Het draagt op die manier alleen bij aan de schatkist. Wat mij betreft zijn we dan ook gewoon doorgeschoten hierin."
"Het gevoel dat sommige automobilisten hebben dat ze worden gebruikt als melkkoe van de overheid zal op deze manier alleen maar versterkt worden." En dat kan ook weleens gevolgen hebben voor het draagvlak, denkt Tertoolen.
'Geen effect'
"Sommige mensen zullen bij het horen van de hoogte van de boete die ze krijgen wellicht minder respect tonen voor de politie, die ook maar gewoon haar werk doet."
Net als Tertoolen denkt ook de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) niet dat hogere boetes gaan bijdragen aan veiligere verkeerssituaties.
"Als de subjectieve pakkans, dus het gevoel dat mensen hebben dat ze bij een overtreding beboet kunnen worden, niet omhoog gaat, dan verwachten we geen effect van deze verhoging op het rijgedrag", stelt SWOV-woordvoerder Patrick Rugebregt.
Pakkans belangrijker dan hoogte boete
"Uit onderzoek blijkt wel dat hogere boetes voor te hard rijden, zonder gordel rijden of door rood licht rijden effect hebben op plekken waar vaak gecontroleerd wordt door de politie", zegt Rugebregt. "De pakkans is dus belangrijk. Als die niet verbetert, bestaat zelfs de kans dat naleving van de regels verslechtert, omdat men niet meer gelooft dat boetes bedoeld zijn voor het verbeteren van de verkeersveiligheid."
Daarom ziet verkeerspsycholoog Tertoolen een heldere oplossing: "Als jij in de auto zit en het gevoel hebt dat je lekker te hard kan rijden zonder gevolgen, dan zal je dat ook gewoon blijven doen. Maar als er op meer plekken trajectcontroles zijn of flitspalen dan matig je toch eerder je snelheid."
"Dat geldt ook voor de aanwezigheid van meer verkeerspolitie", denkt Tertoolen. "Ik weet dat het veel zal kosten, maar ik geloof wel dat het de verkeersveiligheid meer ten goede zal komen dan de verhoging van de boetes. Mensen zullen minder snel hun telefoon erbij pakken als ze echt het idee hebben dat ze gepakt kunnen worden."
Door rood rijden? 300 euro
We zetten de hoogte van enkele verkeersboetes voor je op een rij:
Overtreding | Nieuwe boete | Oude boete |
Door rood licht rijden | 300 euro | 280 euro |
Zonder gordel rijden | 180 euro | 160 euro |
Rechts inhalen | 300 euro | 280 euro |
Mobiele telefoon vast tijdens het autorijden | 420 euro | 380 euro |
Zonder vergunning parkeren op een invalidenplaats | 490 euro | 350 euro |
De genoemde bedragen zijn exclusief 9 euro administratiekosten.
Veilig Verkeer Nederland (VVN) is het met dat laatste eens, maar denkt dat het verhogen van verkeersboetes mogelijk nog zin kan hebben.
"Maar wel echt alleen als het gecombineerd wordt met effectieve handhaving. Bestuurders moeten bewust worden gemaakt van de consequenties van roekeloos rijgedrag. Alleen op die manier kunnen we ervoor zorgen dat verkeersboetes daadwerkelijk bijdragen aan een veiliger verkeersklimaat", stelt woordvoerder Willemijn Pomper. "Wij vinden het vooral van belang om de handhaving te verbeteren én een cultuur van veilig rijgedrag te bevorderen."