Nederland koopt zich in bij Air France-KLM. Hoe zit dat?
Door RTL Z··Aangepast:
RTL
Het kabinet verraste gisteren vriend en vijand, door aandelen te kopen in Air France-KLM. Het kocht 12,7% van de aandelen voor 680 miljoen euro, en wil nog meer aandelen kopen. Wat gaat er concreet veranderen door deze miljoenenaankoop? Negen vragen en antwoorden.
Waarom moeten wij blij zijn met deze stap?
Omdat het goed is voor de economie, zegt het kabinet. Van alle bestemmingen waar je vanaf Schiphol naar toe kan, wordt 70 procent uitgevoerd door Air France-KLM, of door partners van dit bedrijf. Hoe beter Nederland bereikbaar is, hoe beter dat is voor de economie, redeneert het kabinet.
Daarnaast is Schiphol belangrijk voor de werkgelegenheid, blijkt uit een onderzoek uit 2015. Direct en indirect is de luchthaven goed voor 113.900 banen, en het levert een bijdrage van 9 miljard euro aan de Nederlandse economie.
En waarom zijn de Fransen niet blij?
De Fransen zijn vooral niet blij met de manier waarop dit is gegaan. Dat Nederland aandelen heeft gekocht zonder de Fransen op de hoogte te stellen, wekt woede op in Parijs. "Een overvaltechniek, verrassend en onvriendelijk tegenover andere aandeelhouders", is de kritiek op het Franse ministerie van economische zaken.
Weinig, als het goed is. Het kabinet koopt aandelen om zeker te stellen dat KLM als zelfstandig bedrijf blijft voortbestaan. Want als KLM zou verdwijnen, zou dat slecht zijn voor de nationale luchthaven Schiphol. Dat wil het kabinet voorkomen, want Schiphol is belangrijk voor de Nederlandse economie.
De tickets zullen niet duurder of goedkoper worden. KLM is een commercieel bedrijf, dat moet concurreren met andere luchtvaartmaatschappijen. De Staat heeft er als aandeelhouder belang bij dat Air-France-KLM op de lange termijn zo winstgevend mogelijk is.
Betalen wij het echt?
Het kabinet betaalt de aandelen in Air France-KLM niet uit de huidige begroting. Het is dus niet nodig om dit bedrag te compenseren met hogere belastingen of extra bezuinigingen. Wel zal de Nederlandse staatsschuld stijgen met ongeveer 750 miljoen euro, zo’n 43 euro per Nederlander. Ter vergelijking: de totale staatsschuld is momenteel ruim 400 miljard euro.
Het is in Europa vrij gebruikelijk dat landen aandelen hebben in hun nationale vliegmaatschappij. Zweden, Polen en Finland hebben bijvoorbeeld allemaal een belang in hun vliegmaatschappijen, en Frankrijk heeft dat in Air France-KLM.
Ook Nederland heeft aandelen, maar dan alleen in het Nederlandse onderdeel KLM. Nu de beslissingen over KLM steeds vaker in Parijs worden genomen, wil het kabinet daarover kunnen meepraten. Daarom koopt de Nederlandse Staat nu aandelen in moederbedrijf Air France-KLM.
Hoeveel macht krijgt Nederland in Air France-KLM?
De regering wil onder meer voorkomen dat er lucratieve vluchten worden verplaatst van Amsterdam naar Parijs. Maar eigenlijk weet nog niemand hoe dat precies moet gebeuren.
Het is bijvoorbeeld nog onzeker of Nederland toezichthouders (commissarissen) zal krijgen in het bedrijf. Ook is niet duidelijk in hoeverre Nederland besluiten kan tegenhouden als het straks 14 procent van de aandelen heeft, want dat is nog altijd een kleine minderheid.
Sinds vorige week woensdag heeft ABN Amro namens de Staat aandelen ingekocht, in het geheim. Dat heeft de bank op twee manieren gedaan: een deel van de aandelen is gekocht op de beurs en een deel is onderhands aangeschaft.
Op de beurs is het relatief eenvoudig. Als handelaren aandelen aanbieden voor een prijs die jij wil betalen, ontstaat er een deal. Onderhands wil in dit geval zeggen dat ABN contact zoekt met bestaande grote aandeelhouders van de Air France-KLM. Met hen spreken ze een prijs af om een grote pluk aandelen te kopen buiten de beurs om. Waarschijnlijk heeft de Staat de meeste aandelen op de laatste manier bemachtigd.
Heeft Nederland nog meer aandelen in bedrijven?
Ja, de overheid heeft aandelen in 29 bedrijven. Die bedrijven zijn van strategisch belang voor Nederland, zoals de Gasunie en de Nederlandse Spoorwegen, maar ook luchthaven Schiphol.
Verder zijn tijdens de crisis de banken ABN Amro, ING en SNS, inmiddels omgedoopt tot Volksbank, gered met belastinggeld. De aandelen ING zijn in 2014 weer verkocht, van ABN Amro is een deel alweer naar de beurs gebracht, maar de Staat is nog wel grootaandeelhouder.
Gaat de Staat van meer bedrijven aandelen kopen?
Dat ligt niet voor de hand. Voor zover bekend staan er geen belangrijke financiële instellingen op omvallen. In theorie zou de overheid aandelen kunnen kopen van meer bedrijven.
Maar wat is strategisch belangrijk? Die vraag zullen verschillende politieke partijen anders beantwoorden, maar met de huidige regering is de kans groot dat het voorlopig blijft bij de aandelen Air France-KLM.
Wij en onze 127 advertentiepartners gebruiken cookies (en soortgelijke technieken) om informatie op te slaan en in te zien op het apparaat dat je gebruikt en (persoons-)gegevens, zoals unieke id’s, geolocatie en surfgedrag, te verzamelen over jou. Deze gegevens gebruiken wij om onze advertenties en content te kunnen personaliseren, het gebruik van advertenties en content te meten, voor marktonderzoek en om onze producten en diensten te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen opslaan of wijzigen door het gebruik van onderstaande knoppen of door naar de privacy-instellingen te gaan. Meer informatie vind je in ons privacy statement.
Als je cookies weigert, dan delen we je gegevens niet met onze advertentiepartners en krijg je willekeurige advertenties te zien.
Wij en onze partners verwerken gegevens voor de volgende doeleinden:
Informatie op een apparaat opslaan en/of openen. Beperkte gegevens gebruiken om advertenties te selecteren. Profielen aanmaken ten behoeve van gepersonaliseerde advertenties. Profielen gebruiken voor de selectie van gepersonaliseerde advertenties. De prestaties van advertenties meten. Publieksgroepen begrijpen aan de hand van statistieken of combinaties van gegevens uit verschillende bronnen. Diensten ontwikkelen en verbeteren. Precieze geolocatiegegevens en identificatie via het scannen van apparaten. Gepersonaliseerde content en contentmetingen.
Waarvoor gebruiken we je gegevens?
Uw privacy
Noodzakelijk
Analytisch
Advertenties
Sociale media
Informatie op een apparaat opslaan en/of openen 111 leveranciers kunnen dit doeleinde gebruiken
Beperkte gegevens gebruiken om advertenties te selecteren 98 leveranciers kunnen dit doeleinde gebruiken
Profielen aanmaken ten behoeve van gepersonaliseerde advertenties 88 leveranciers kunnen dit doeleinde gebruiken
Profielen gebruiken voor de selectie van gepersonaliseerde advertenties 83 leveranciers kunnen dit doeleinde gebruiken
De prestaties van advertenties meten 107 leveranciers kunnen dit doeleinde gebruiken
Publieksgroepen begrijpen aan de hand van statistieken of combinaties van gegevens uit verschillende bronnen 68 leveranciers kunnen dit doeleinde gebruiken
Diensten ontwikkelen en verbeteren 90 leveranciers kunnen dit doeleinde gebruiken
Precieze geolocatiegegevens en identificatie via het scannen van apparaten 46 leveranciers kunnen dit doeleinde gebruiken
Gepersonaliseerde content en contentmetingen 47 leveranciers kunnen dit doeleinde gebruiken
Advertenties en content leveren en tonen 84 partners kunnen dit speciale doeleinde gebruiken
Zorg dragen voor beveiliging, fraude voorkomen en detecteren en fouten opsporen 83 partners kunnen dit speciale doeleinde gebruiken
Apparaten identificeren op basis van automatisch verzonden informatie 77 partners kunnen deze functie gebruiken
Verschillende apparaten linken 73 partners kunnen deze functie gebruiken
Gegevens uit andere gegevensbronnen met elkaar matchen en combineren 75 partners kunnen deze functie gebruiken
Privacykeuzes opslaan en delen 74 partners kunnen dit speciale doeleinde gebruiken
Uw privacy
We gebruiken cookies en vergelijkbare technieken (“cookies”) voor functionele en (beperkte) analytische doeleinden, zoals beveiliging verzekeren, fraude voorkomen en fouten opsporen en het technisch leveren van advertenties of content. Deze zijn nodig om de website/app goed te laten functioneren, om het gebruik ervan te meten en om onze diensten te verbeteren.
Daarnaast gebruiken wij en onze advertentiepartners cookies om advertenties en content te personaliseren, om het gebruik te meten en voor de overige hiernaast genoemde doeleinden. Op de gegevens die door RTL worden verzameld met cookies is het privacybeleid van RTL van toestemming.
Op de gegevens die worden verzameld met cookies door derden, zoals onze advertentiepartners, is het privacybeleid van de betreffende derde van toepassing. Je kunt voor deze third party cookies voor ieder individueel doeleinde of voor iedere individuele advertentiepartner je toestemming bepalen. Jouw keuzes zullen worden doorgegeven aan al onze advertentiepartners die deelnemen in het IAB Transparency Consent Framework.
Deze cookies of technieken zijn nodig om de website of app te laten functioneren en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze zorgen er bijvoorbeeld voor dat je kunt inloggen, een formulier kunt invullen of een video kan starten. Deze cookies slaan geen persoonlijk identificeerbare informatie op.
Functional
Altijd actief
Deze cookies stellen de website of app in staat om extra functies en persoonlijke instellingen aan te bieden, bijvoorbeeld het aanmaken van een account, het herkennen van een ingelogde gebruiker of het hervatten van een gestarte video. Deze cookies verzamelen wel persoonlijke informatie, zoals een persoonlijk ID of het vastleggen van jouw kijkgedrag, maar worden uitsluitend voor functionele doeleinden gebruikt.
Analytisch
Altijd actief
Deze cookies stellen ons in staat bezoekers en hun herkomst te tellen zodat we de prestatie van onze website kunnen analyseren en verbeteren. Ze helpen ons te begrijpen welke pagina’s het meest en minst populair zijn en hoe bezoekers zich door de gehele site bewegen. Alle informatie die deze cookies verzamelen wordt geaggregeerd en is daarom anoniem. Als je deze cookies niet toestaat, weten wij niet wanneer je onze site hebt bezocht.
Advertenties
Advertentiecookies kunnen door ons en derden, zoals onze advertentiepartners, worden geplaatst en worden gebruikt om het gedrag van gebruikers in kaart te brengen. Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker.
De informatie die met deze cookies door RTL en derden wordt verzameld kan gecombineerd worden met informatie van eerdere en latere bezoeken aan andere websites dan de onze om zo de profielen van de gebruikers te verrijken. Deze cookies slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als je deze cookies niet toestaat, zul je geen (of minder) op jou gerichte advertenties zien.
Sociale media
Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze kunnen jouw browser op andere websites volgen en bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op andere websites ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken.
Informatie op een apparaat opslaan en/of openen 111 leveranciers kunnen dit doeleinde gebruiken
Cookies, apparaat- of soortgelijke online-identificatoren (bijv. login-identificatiemiddelen, willekeurig toegewezen identificatiemiddelen, netwerk-gebaseerde identificatiemiddelen) samen met andere informatie (bijv. browsertype en informatie, taal, schermgrootte, ondersteunde technologieën enz.) kunnen op uw apparaat worden opgeslagen of gelezen om dat apparaat telkens wanneer het verbinding maakt met een app of met een website te herkennen, voor een of meer van de hier gepresenteerde doeleinden.
Beperkte gegevens gebruiken om advertenties te selecteren 98 leveranciers kunnen dit doeleinde gebruiken
Advertenties die u op deze dienst worden aangeboden, kunnen gebaseerd zijn op beperkte gegevens, zoals de website of app die u gebruikt, uw niet-precieze locatie, uw apparaattype of welke content u gebruikt of hebt gebruikt (bijvoorbeeld om het aantal keren dat een advertentie aan u getoond wordt te beperken).
Profielen aanmaken ten behoeve van gepersonaliseerde advertenties 88 leveranciers kunnen dit doeleinde gebruiken
Informatie over uw activiteit op deze dienst (zoals formulieren die u indient, content die u bekijkt) kan worden opgeslagen en gecombineerd met andere informatie over u (bijvoorbeeld informatie uit uw eerdere activiteit op deze dienst en andere websites of apps) of soortgelijke gebruikers. Deze wordt vervolgens gebruikt om een profiel over u aan te maken of te verbeteren (met daarin bijvoorbeeld mogelijke interesses en persoonlijke aspecten). Uw profiel kan (ook later) door deze en andere rechtspersonen worden gebruikt om advertenties te tonen die relevanter lijken te zijn uitgaande van uw mogelijke interesses.
Profielen gebruiken voor de selectie van gepersonaliseerde advertenties 83 leveranciers kunnen dit doeleinde gebruiken
Advertenties die u op deze dienst worden aangeboden, kunnen gebaseerd zijn op uw advertentieprofielen, die mogelijk uw activiteit op deze dienst of andere websites of apps (zoals de formulieren die u indient, content die u bekijkt), mogelijke interesses en/of persoonlijke aspecten weerspiegelen.
De prestaties van advertenties meten 107 leveranciers kunnen dit doeleinde gebruiken
Informatie over welke advertentie er aan u wordt getoond en hoe u erop reageert, kan worden gebruikt om te bepalen hoe goed een advertentie in relatie tot u of andere gebruikers heeft gewerkt en of de doelen van de advertentie zijn bereikt. Bijvoorbeeld of u een advertentie hebt gezien, of u erop hebt geklikt, of de advertentie u ertoe heeft gebracht om een product te kopen of een website te bezoeken enz. Dit is zeer nuttig om de relevantie van reclamecampagnes in kaart te brengen.
Publieksgroepen begrijpen aan de hand van statistieken of combinaties van gegevens uit verschillende bronnen 68 leveranciers kunnen dit doeleinde gebruiken
Rapporten kunnen worden gegenereerd op basis van een combinatie van gegevenssets (zoals gebruikersprofielen, statistieken, marktonderzoek, analysegegevens) met betrekking tot uw interacties en die van andere gebruikers met advertenties of (non-advertentie)-content om gemeenschappelijke kenmerken te identificeren (bijvoorbeeld om te bepalen welke doelgroepen meer ontvankelijk zijn voor een advertentiecampagne of voor bepaalde content).
Diensten ontwikkelen en verbeteren 90 leveranciers kunnen dit doeleinde gebruiken
Informatie over uw activiteit op deze dienst, zoals uw interactie met advertenties of content, kan zeer nuttig zijn bij het verbeteren van producten en diensten en de creatie van nieuwe producten en diensten op basis van gebruikersinteracties, het type publiek enz. Dit specifieke doeleinde heeft geen betrekking op de ontwikkeling of verbetering van gebruikersprofielen en identificatoren.
Precieze geolocatiegegevens en identificatie via het scannen van apparaten 46 leveranciers kunnen dit doeleinde gebruiken
Precieze geolocatiegegevens gebruiken 41 partners kunnen deze speciale functie gebruiken
Als u daarmee akkoord gaat, kan uw precieze locatie (binnen een straal van minder dan 500 meter) worden gebruikt ter ondersteuning van de doeleinden die in deze kennisgeving worden uitgelegd.
De apparaatkenmerken actief scannen ter identificatie 9 partners kunnen deze speciale functie gebruiken
Als u daarmee akkoord gaat, kunnen bepaalde kenmerken die specifiek zijn voor uw apparaat worden opgevraagd en gebruikt om het van andere apparaten te onderscheiden (zoals de geïnstalleerde lettertypen of plug-ins, de resolutie van uw scherm) ter ondersteuning van de doeleinden die in deze kennisgeving worden uitgelegd.
Gepersonaliseerde content en contentmetingen 47 leveranciers kunnen dit doeleinde gebruiken
Profielen aanmaken ter personalisatie van content 27 leveranciers kunnen dit doeleinde gebruiken
Informatie over uw activiteit op deze dienst (bijvoorbeeld formulieren die u indient, non-advertentiecontent die u bekijkt) kan worden opgeslagen en gecombineerd met andere gegevens over u (zoals uw eerdere activiteit op deze dienst of andere websites of apps) of soortgelijke gebruikers. Deze wordt vervolgens gebruikt om een profiel over u aan te maken of te verbeteren (met daarin bijvoorbeeld mogelijke interesses en persoonlijke aspecten). Uw profiel kan (ook later) worden gebruikt om content te tonen die relevanter lijkt te zijn uitgaande van uw mogelijke interesses, zoals door de volgorde aan te passen waarin content aan u wordt getoond, zodat het voor u nog gemakkelijker is om content te vinden die overeenkomt met uw interesses.
Profielen gebruiken ter selectie van gepersonaliseerde content 20 leveranciers kunnen dit doeleinde gebruiken
Content die u op deze dienst wordt aangeboden, kan gebaseerd zijn op uw contentpersonalisatieprofielen, die mogelijk uw activiteit op deze of andere diensten (bijvoorbeeld de formulieren die u indient, content die u bekijkt), mogelijke interesses en/of persoonlijke aspecten weerspiegelen. Dit kan bijvoorbeeld worden gebruikt om de volgorde aan te passen waarin content aan u wordt getoond, zodat het voor u nog gemakkelijker is om (non-advertentie-) content te vinden die overeenkomt met uw interesses.”
Contentprestaties meten 40 leveranciers kunnen dit doeleinde gebruiken
Informatie over welke content er aan u wordt gepresenteerd en hoe u erop reageert, kan worden gebruikt om te bepalen of de (non-advertentie)-content bijvoorbeeld het beoogde publiek heeft bereikt en met uw interesses overeenkomt. Bijvoorbeeld of u een artikel leest, een video bekijkt, naar een podcast luistert of een productbeschrijving bekijkt, hoeveel tijd u aan deze dienst hebt besteed en de webpagina’s die u bezoekt enz. Dit is zeer nuttig om de relevantie van (non-advertentie)-content in kaart te brengen. die aan u wordt getoond.
Beperkte gegevens gebruiken om content te selecteren 16 leveranciers kunnen dit doeleinde gebruiken
Content die u op deze dienst worden aangeboden, kan gebaseerd zijn op beperkte gegevens, zoals de website of app die u gebruikt, uw niet-precieze locatie, uw apparaattype of welke content u gebruikt of hebt gebruikt, (bijvoorbeeld om het aantal keren dat een video of artikel aan u getoond wordt te beperken).
Advertenties en content leveren en tonen 84 partners kunnen dit speciale doeleinde gebruiken
Altijd actief
Bepaalde gegevens (zoals een IP-adres of de capaciteiten van een apparaat) worden gebruikt om de technische compatibiliteit van de content of advertenties te garanderen en om de overdracht van de content of advertentie naar uw apparaat te vergemakkelijken.
Zorg dragen voor beveiliging, fraude voorkomen en detecteren en fouten opsporen 83 partners kunnen dit speciale doeleinde gebruiken
Altijd actief
Uw gegevens kunnen worden gebruikt om ongebruikelijke en mogelijk frauduleuze activiteiten te monitoren en te voorkomen (bijvoorbeeld, waar het gaat om advertenties, klikken op advertenties door bots) en ervoor te zorgen dat systemen en processen goed en veilig werken. Uw gegevens kunnen ook worden gebruikt om eventuele problemen te corrigeren die u, de uitgever of de adverteerder kunnen tegenkomen bij het leveren van content en advertenties en bij uw interactie met hen.
Apparaten identificeren op basis van automatisch verzonden informatie 77 partners kunnen deze functie gebruiken
Altijd actief
Uw apparaat kan van andere apparaten worden onderscheiden op grond van informatie die het automatisch verzendt bij verkrijging van toegang tot het internet (bijvoorbeeld het IP-adres van uw internetverbinding of het type browser dat u gebruikt) ter ondersteuning van de doeleinden die in deze kennisgeving worden vermeld.
Verschillende apparaten linken 73 partners kunnen deze functie gebruiken
Altijd actief
Ter ondersteuning van de doeleinden die in deze kennisgeving worden uitgelegd, kan uw apparaat worden beschouwd als waarschijnlijk gekoppeld aan andere apparaten die aan u of uw huishouden toebehoren (bijvoorbeeld omdat u bent ingelogd op dezelfde service op zowel uw telefoon als uw computer, of omdat u mogelijk dezelfde internetverbinding op beide apparaten gebruikt).
Gegevens uit andere gegevensbronnen met elkaar matchen en combineren 75 partners kunnen deze functie gebruiken
Altijd actief
Informatie over uw activiteit op deze dienst kan worden gekoppeld en gecombineerd met andere informatie die op u betrekking heeft en afkomstig is uit verschillende bronnen (bijvoorbeeld uw activiteit op een afzonderlijke online dienst, uw gebruik van een klantenkaart in de winkel of uw antwoorden op een enquête), ter ondersteuning van de doeleinden die in deze kennisgeving worden uitgelegd.
Privacykeuzes opslaan en delen 74 partners kunnen dit speciale doeleinde gebruiken
Altijd actief
De keuzes die u maakt met betrekking tot de doeleinden en organisaties die in dit bericht worden vermeld, worden opgeslagen en beschikbaar gesteld aan die organisaties in de vorm van digitale signalen (zoals een reeks tekens). Dit is nodig om zowel deze dienst als die organisaties in staat te stellen uw keuzes te respecteren.